Wypadek w pracy w Holandii

Kategoria artykułu: Praca w Holandii, Prawo w Holandii

W poprzednim artykule pisaliśmy o wypadku samochodowym z udziałem pieszego w Holandii. Dzisiaj, wspólnie z firmą Sylclever-Administratie zajmiemy się dużo popularniejszym przypadkiem – wypadkiem w pracy.

Bez wątpienia wypadki w pracy, dotykają nas najczęściej. Wielu Polaków pracuje fizycznie w Holandii – czy to na magazynie, fabryce lub budowie. Codziennie spotykają nas sytuacje, które mogą zagrażać naszemu życiu lub zdrowiu. Oczywiście pracodawca powinien dokładać wszelkich starań, aby miejsce pracy było bezpieczne, jednak czasem i tak zdarzają się wypadki.

Słysząc wypadek, często mamy przed oczami drastyczne sceny, a przecież wypadek w pracy to nie tylko amputacje czy trwałe kalectwo. Bardzo często zdarza się, że pracownikowi przejedzie po stopie wózek tzw. paleciak czy przewróci się na niego paleta, która w nieodpowiedni sposób leżała na magazynie. Zazwyczaj kończy się to stłuczeniem i chwilową niezdolnością do pracy, ale to również jest wypadek w pracy, za który może należeć Ci się odszkodowanie.

Co zatem zrobić gdy wydarzy się wypadek?

Czy to faktycznie był wypadek?

Na samym początku trzeba ustalić czy sytuacja faktycznie była wypadkiem w pracy. Aby to zrobić musisz odpowiedzieć sobie na następujące pytania:

Gdzie wydarzył się wypadek?

Nie ma znaczenia, czy wypadek wydarzył się podczas wykonywania pracy, podczas Twojego pobytu na przerwie, w delegacji czy nawet podczas zabawy firmowej! Jedyna sytuacja, która nie jest wypadkiem w pracy jest wtedy, kiedy wydarzył się on w drodze do pracy lub w drodze z pracy – w przeciwieństwie do polskiego prawa.

Co było przyczyną wypadku?

Za najpopularniejsze przyczyny wypadku w pracy uznaje się źle działające maszyny, nieuwagę innych pracowników lub Twoje przemęczenie, którego pracodawca był świadomy.

Jeżeli zostały spełnione powyższe warunki, z całą pewnością możemy mówić o wypadku w pracy. Jednak co dalej?

Losowy charakter wypadku

Aby móc dochodzić swoich praw, wypadek nie może być spowodowany Twoim niedbalstwem lub Twojej umyślnej winy. Zdarzają się sytuację, że pracownik świadomie łamie panujące w firmie reguły – w takiej sytuacji, pracodawca nie ponosi żadnej odpowiedzialności, jeżeli pracownik z własnej inicjatywy zrobi sobie krzywdę.

Miał miejsce wypadek w pracy, tylko co dalej?

Skoro wiesz już, że w Twoim przypadku możemy mówić o wypadku w pracy to co dalej z tym faktem zrobić?

Po pierwsze, sprawdź czy Twój pracodawca powiadomił Inspekcję Pracy. Jeżeli w wyniku wypadku pracownik musiał zostać w szpitalu, doznał trwałego kalectwa lub umiera to pracodawca ma prawny obowiązek zgłoszenia takiego wypadku. Jeżeli jednak tego nie zrobił, możesz to zrobić samodzielnie – to bardzo ważne, ponieważ sporządzony raport jest ważnym dowodem w sprawie. Warto też w tym miejscu dodać, że wielu pracowników nie chce jechać do szpitala bo nie chce robić kłopotu lub boi się reakcji pracodawcy. Jest to ogromny błąd, ponieważ taka osoba nie tylko naraża swoje życie i zdrowie, ale także odbiera sobie możliwość ubiegania się o odszkodowanie!

Jak otrzymać odszkodowanie za wypadek przy pracy?

Zanim powiemy jak otrzymać odszkodowanie za wypadek przy pracy w Holandii, musimy powiedzieć za co tak właściwie możemy domagać się pieniędzy. A są to:

  • utrata zarobków lub innych dochodów,
  • koszty leczenia, których nie pokrywa ubezpieczenie zdrowotne,
  • koszty związane z reintegracją i / lub uzyskaniem innej pracy,
  • koszty związane z odzyskaniem zdrowia i rehabilitacją,
  • podróże i transport związane z leczeniem,
  • koszty adaptacji domu w przypadku trwałego kalectwa,
  • koszty ewentualnych narzędzi pomocniczych (wózek inwalidzki, krzesło do kąpieli itp.),
  • ból i cierpienie (zadośćuczynienie),
  • opłaty sądowe i inne,
  • opieka.

Jak więc otrzymać odszkodowanie? Po pierwsze musimy gromadzić wszystkie paragony lub inne potwierdzenia poniesionych wydatków związanych z wypadkiem oraz leczeniem. Następnie, dobrze jest znaleźć sobie odpowiednią pomoc, która pomoże nam zwrócić się do pracodawcy z prośbą o odszkodowanie. Taką osobą może być prawniczka Sylwia Wojnowska, która współpracuje z Sylclever-Administratie i specjalizuje się w tematyce wypadków.

Następnie z odpowiednią pomocą – ale możemy też zrobić to samodzielnie jeżeli czujemy się na siłach – za pomocą listu poleconego zwracamy się do pracodawcy z naszymi roszczeniami. Na tym etapie zazwyczaj dochodzi do mediacji, podczas których każda ze stron stara się porozumieć i ustalić warunki i wysokość odszkodowania. Jeżeli jednak mediacje nie okażą się dla nas korzystne – na przykład pracodawca nie poczuwa się do odpowiedzialności lub chce wypłacić nam dużo mniejsze odszkodowanie, wtedy musimy skierować sprawę na drogę sądową.

Pomimo tego że brzmi to groźnie, to nie powinniśmy się tego obawiać i zawsze walczyć o swoje prawa!

Powyższy artykuł został napisany wspólnie z firmą Sylclever-Administratie, która specjalizuje się w pomocy Polakom na wielu płaszczyznach takich jak podatki, tłumaczenia, zasiłki i inne.

Mobile Sliding Menu