Numer DigiD w Holandii – co to jest i do czego służy?

In Życie w Holandii
Kobieta przy laptopie zakładająca digid

Posiadanie numeru DigiD bardzo ułatwia życie. To całkowita swoboda w załatwianiu różnego rodzaju spraw czy dofinansowań bez wychodzenia z domu. Holenderskie urzędy stawiają na innowacje i cyfryzacje, dzięki czemu wychodzą naprzeciw swoim obywatelom. Dzięki temu, my możemy załatwić większość spraw o dowolnej porze dnia i nocy za pośrednictwem wirtualnego okienka.

Jak otrzymać DigiD?

DigiD wyrabia się poprzez specjalną stronę internetową. W pierwszej kolejności należy wejść w link: digid.nl.

Po wejściu na stronę wyświetli się nam napis Persoonsgegevens, czyli identyfikacja danych.
Burgerservicenummer – (numer BSN)- tu musimy podać nasz numer liczący zazwyczaj 9 cyfr. Jeśli nasz numer liczy 9 cyfr wpisujemy jako pierwszą cyfrę 0.
Geboortedatum – data urodzenia
Postcode – kod pocztowy naszego adresu zameldowania w gminie,
Huisnummer – numer domu
Huisnummertoevoeging – dodatek do numeru (jeśli taki posiadamy),
Warto również podać swój adres e-mailowy.
Gdy wyświetli nam się informacja o akceptowaniu regulaminu domeny DigiD klikamy krzyżyk przy frazie: Ik akccepeer de gebruiksvoorwaarden. (Akceptuję regulamin).

Czy musimy nadać swój indywidualny login i hasło?

Tak. Jest to podobna procedura jak w przypadku zakładaniu poczty elektronicznej, konta na portalu społecznościowym, czy też na internetowej stronie banku. W momencie zaakceptowania naszych danych przez system przechodzimy do następnej usługi gwarantującej wyższy poziom bezpieczeństwa, czyli zabezpieczenia smsowego. Podajemy nasz numer telefonu na który przychodzi kod zabezpieczający, który wpisujemy. Po załatwieniu wszystkich formalności od tego momentu mamy kontakt z urzędami niderlandzkimi bez umawiania wizyt, czekania w długich kolejkach, a co najważniejsze bez wychodzenia z domu.

Ile kosztuje założenie DigiD?

Nic. Rozwiązanie to jest całkowicie darmowe.

Jak długo ważny jest DigiD?

Jeżeli przez okres 18 miesięcy, czyli 1,5 roku ani razu nie skorzystałeś z tej usługi, wtedy Twój DigiD przepada i niestety trzeba założyć wszystko od nowa.

Które holenderskie instytucje korzystają z DigiD?

  • gminy (Gemeente)
  • urząd pracy (UWV WERKbedrijf), Można skorzystać w przypadku utraty pracy lub transferu zasiłku do Polski
  • władze danej prowincji
  • urząd podatkowy (Belastingdienst)
  • instytucje będące odpowiedzialne za stypendia studenckie i państwowe egzaminy językowe
  • urząd DUO (odpowiedzialny za przyznawanie dofinansowań)
  • niektórzy ubezpieczyciele zdrowotni (zorgverzekeraars)
  • niektóre szpitale, kliniki, centra zdrowia, apteki lub nawet lekarze specjaliści czy nawet część lekarzy domowych

Czy korzystanie z DigiD jest trudne?

Procedura korzystania z DigiD nie jest zbyt skomplikowana. System automatycznie przekierowuje na stronę DigiD i prosi o login i hasło. W przypadku autoryzacji sms-owej kod potwierdzający przyjdzie na telefon użytkownika. Taka identyfikacja sprawdzająca pozwoli przejść dalej i kontynuować wszystkie bieżące sprawy.

Czy mogę wyrobić DigiD bez meldunku

Jeżeli aktualnie przebywasz poza terytorium Holandii, możesz wystąpić o nadanie numeru DigiD. Aby to zrobić to podczas wypełniania formularza musisz zaznaczyć „Ik woon buiten Nederland” (Mieszkam poza Holandią). Po złożeniu wniosku na podany wcześniej numer telefonu oraz adres email otrzymasz specjalny kod który musisz zachować. Od tego momentu masz aż 30 dni aby udać się do urzędu gminnego w Holandii, w którym po podaniu kodu możesz odebrać pismo z kodem aktywacyjnym do DigiD.
Poniżej przedstawiamy listę miejsc w których aktualnie można odebrać kod aktywujący:

  • Gmina Enschede
  • Gmina Maastricht
  • Gmina Montferland
  • Gmina Echt-Susteren
  • Gmina Haga
  • Gminny punkt obsługi na lotnisku Schiphol
  • Ambasada Holandii w Bangkoku
  • Ambasada Holandii w Berlinie
  • Ambasada Holandii w Brnie
  • Ambasada Holandii w Madrycie
  • Ambasada Holandii w Paramaribo
  • Ambasada Holandii w Paryżu
  • Ambasada Holandii w Rzymie

Mobile Sliding Menu