Zgubiony dowód w Holandii

Kategoria artykułu: Życie w Holandii

Co zrobić, gdy zgubimy dowód w Holandii? Przede wszystkim musimy się uspokoić i pamiętać o kilku podstawowych, niezbędnych czynnościach.

Komu się nie zdarza czasem czegoś zgubić? Niestety, bywają sytuacje, gdy zagubiona rzecz jest bardzo wartościowa, a gdy trafi w niepożądane ręce, możemy znaleźć się w pewnym niebezpieczeństwie. Dodatkowy dyskomfort i stres może sprawić sytuacja, gdy gubimy np. dowód osobisty poza granicami naszego kraju. Czy wiesz, jakie działania należy podjąć w sytuacji zgubienia dowodu w Holandii? Poniżej kilka niezbędnych wskazówek.

Powiadom swój bank

W pierwszej kolejności powinniście jak najszybciej to możliwe, skontaktować się z waszym bankiem i poinformować go o utracie dokumentu. Dlaczego bank? Banki oraz inne instytucje (pełna lista jest tajna) korzystają z Systemu Dokumentów Zastrzeżonych. Dzięki temu w jednej chwili wszystkie instytucje i firmy zrzeszone w systemie dostają informację, że dany dokument został skradziony.

System ten działa dużo szybciej niż policja i właśnie to powinniście zrobić w pierwszej kolejności! W ten sposób nie tylko zastrzegacie dokument, ale macie także potwierdzenie że zgłosiliście jego kradzież co przyda się przy ewentualnych problemach.

Skontaktuj się z policją

Warto od razu taki incydent zgłosić na policję, ponieważ nie wiemy, czy zgubiony przez nas dowód nie trafił przypadkiem do nieuczciwych osób, które mogą go źle wykorzystać. Nasze działania w tym zakresie muszą być szczególnie szybkie, gdy wiemy, że padliśmy ofiarą kradzieży. Złodziej nie zawaha się użyć naszych danych osobowych np. w celu wyłudzenia kredytu. Policja w takiej sytuacji wystawia także stosowny dokument, będący potwierdzeniem zgłoszenia przestępstwa.

Zgłoś się do konsulatu

Kolejnym krokiem jest znalezienie naszego konsulatu w kraju, w którym doszło do incydentu. Jeśli zdarzyła się przykra sytuacja, jaką jest utrata dokumentu tożsamości – w tym wypadku w Holandii – należy niezwłocznie zgłosić ten incydent w Wydziale Konsularnym Ambasady w Hadze. Formalności tej można dokonać poprzez pobranie specjalnego formularza ze strony internetowej Ambasady Rzeczpospolitej Polskiej w Hadze (www.haga.msz.gov.pl). Następnie, po wypełnieniu formularza, trzeba osobiście, za pośrednictwem poczty tradycyjnej lub faksem złożyć pismo we wspomnianym już Wydziale Konsularnym. Otrzymamy wtedy zaświadczenie o utracie dokumentów, co umożliwi nam wyrobienie nowego dokumentu.

Mobile Sliding Menu