Rowery i skutery w Holandii

In Komunikacja, Życie w Holandii
Rowery i skutery w Holandii

Jeżeli cokolwiek kojarzy Wam się z Holandią to na pewno są to wiatraki, tulipany i rowery. Wiatraków zbyt dużo nie widziałem, tulipanów tym bardziej, ale rowery… tak rowery są wszędzie i to ogromnych ilościach. Jednak upodobanie Holendrów do tego środka transportu nie wynika z tła historycznego, ani zamiłowania do tego pojazdu. W czym zatem tkwi sekret?

Jazda rowerem w Holandii

Jazda rowerem w Holandii jest bardzo popularna, a co ważniejsze Holandia wprowadziła wiele udogodnień dla tego typu pojazdów. Tutaj pracownik fabryki jadący o 5.30 rano w butach roboczych do pracy rowerem za ponad 1000 euro nikogo nie dziwi, pracownica biurowa w ostrym makijażu i szpilkach jadąca na starym skrzypiącym rowerze również nie wzbudza zainteresowania. W Holandii na rowerze jeżdżą wszyscy: starzy, młodzi, bogaci i biedni, w upale, w deszczu, a nawet w zimę. Skąd u Holendrów takie zamiłowanie do rowerów i dlaczego rowery potrafią być droższe niż samochody?

Odpowiedź na to pytanie nie jest tak piękna jakbyście chcieli. Holendrzy wybierają rowery z oszczędności! Dokładnie tak! Na pierwszym miejscu chodzi o oszczędność, na drugim o ominięcie korków. Wbrew pozorom Holendrzy pomimo dość dobrych zarobków są narodem bardzo oszczędnym, a utrzymanie samochodu niestety kosztuje – w Holandii wyjątkowo dużo. Jeżeli weźmiemy pod uwagę że kupimy najmniejsze używane auto za 600 euro, utrzymanie go będzie wynosiło około 130 euro miesięcznie, a na mandaty z fotoradarów wyda przynajmniej drugie tyle wszystko powoli zaczyna być jasne. Jak Pan Holender policzy sobie, że łącznie z naprawami zapłaci za możliwość jazdy samochodem prawie 2000 euro rocznie to puknie się w czoło i zdecyduje się wydać te pieniądze na wakacje… i na ferie… i na nowy rower… bo rowery w Holandii kradną na potęgę. (Jeżeli zainteresowały Cię koszty utrzymania samochodu w Holandii, zapraszam do tego artykułu)

Co trzeba mieć by jeździć rowerem w Holandii

Do jazdy rowerem po Holenderskich drogach potrzebujesz jedynie sprawnego roweru z jednym działającym hamulcem oraz lampką z przodu i z tyłu (kaski nie są wymagane) oraz zapięcia, bo rower nie zapięty wyjątkowo szybko zmienia właściciela. Warto również mieć jakiekolwiek pojęcie o ruchu drogowym, ponieważ w Holandii rower jest pełnoprawnym uczestnikiem ruchu.

Ścieżki rowerowe w Holandii

Ścieżki rowerowe w Holandii

Holandia jest pokryta biegnącymi równolegle z drogami ścieżkami rowerowymi. Zazwyczaj są to osobne strefy ruchu pomiędzy ulicą, a chodnikiem, jeżeli jednak ścieżka rowerowa biegnie drogą, będzie na niej namalowana odpowiednia biała linia. Jak wspomniałem wcześniej, rower jest w Holandii pełnoprawnym środkiem transportu dlatego też musisz przestrzegać umieszczonych na ścieżkach znaków! Znaki ustąp pierwszeństwa, stopu, czy nakazu jazdy w danym kierunki są tutaj normą. Również w centrach miast możemy się spotkać z zakazem wjazdów dla rowerów – wtedy rower musimy prowadzić.

Jak się zapewne domyślasz skoro rower jest pełnoprawnym uczestnikiem ruchu, może dostać także mandat. Nie powinno Cię także zdziwić że gdy podczas jazdy rowerem spowodujesz kolizję (np. kogoś potrącisz) może zostać wezwana policja, a Ty poniesiesz tego prawne i finansowe konsekwencje. Jako ciekawostkę warto dodać fakt, że ścieżki są tak skonstruowane, by wymusić na rowerzyście ruch prawostronny. Jeżeli zdecydujesz się jechać pod prąd nie przejedziesz np przez skrzyżowanie bo nie będzie tam dla Ciebie świateł!

Pomimo tego że w Holandii poruszasz się po ścieżkach rowerowych, wcale nie jest trudno o wypadek. Bardzo duża liczba rowerów w połączeniu z bardzo dużą ilościom ludzi którzy poruszają się w pobliżu stwarza mieszankę wybuchową i sprawia że musimy mieć oczy dookoła głowy. Również fakt że po ścieżkach rowerowych mogą się poruszać skutery również wpływa na nasze poczucie bezpieczeństwa.

Skutery w Holandii

Skutery w Holandii są równie popularne co rowery. Dzieje się tak dlatego, że od skuteru nie płaci się podatku drogowego, a jego ubezpieczenie jest znacznie tańsze. W Holandii możemy spotkać dwa rodzaje skuterów: na niebieskich i żółtych tablicach rejestracyjnych.

Do prowadzenia skuteru na niebieskich tablicach nie są potrzebne żadne uprawnienia, a my nie musimy mieć kasku. Jest to spowodowane tym, że takie skutery nie mogą jechać więcej niż 25 km/h – oczywiście w teorii. W praktyce ludzie zdejmują z nich blokady co umożliwia im szybszą jazdę, a policja czasem robi wyrywkowe kontrole i sprawdza czy skuter nie jest zbyt szybki. Co bardzo ważne, skuter na niebieskich tablicach jest traktowany tak samo jak rower, czyli może jeździć wszędzie tam gdzie jeździ się rowerem.

Drugim rodzajem skuterów, są pojazdy z żółtymi tablicami. Skuter ten może jechać szybciej niż 25 km/h, osoby nim jadące muszą mieć nałożone kaski, a sam pojazd może poruszać się tylko dokładnie oznaczonymi fragmentami ścieżek rowerowych – zazwyczaj jednak musi jechać ulicą razem z samochodami.

Mobile Sliding Menu